Laptopproject

Waar vind ik meer informatie?

Alle informatie over het laptopproject ("Digisprong") staat gebundeld op deze pagina:

De gebruiksovereenkomst hoeft nog niet afgedrukt, ondertekend of doorgestuurd te worden: wij voorzien een afgedrukt, ingevuld exemplaar in tweevoud op het moment van uitdelen.

Aanvulling sinds 09 september 2023

Laptophoes herkenbaar maken

Je laptophoes kan je voor jezelf herkenbaar maken door er een sleutelhanger aan te hangen. Het is niet toegelaten om op de laptophoes of op de laptop stickers te kleven of deze op andere manieren te pimpen.

Opladen van de laptop

Je moet je laptop iedere avond opladen om 's morgens met een opgeladen toestel naar school te kunnen komen. Je doet dit best direct wanneer je na school thuiskomt, dan hoeft de laptop niet 's nachts op te laden. Je oplader en bijhorende stroomkabel laat je thuis en neem je niet mee naar school.
Tijdens of na het opladen is het belangrijk om het toestel niet zomaar toe te klappen, maar de computer volledig uit te schakelen door in het windows-menu de aan-en-uitknop te selecteren en te kiezen voor "Afsluiten". Door de laptop gewoon toe te klappen, gaat deze in "slaapmodus", maar verbruikt deze nog steeds batterij. Daarenboven bestaat ook de kans dat er updates worden geïnstalleerd, waardoor de batterijduur nog sneller afneemt.

Een wachtwoord kiezen

Een nieuw wachtwoord kiezen blijkt vaak niet evident te zijn. Het veiligste wachtwoord is een zo lang mogelijk wachtwoord en daarom raden we aan om te opteren voor een zin in combinatie met cijfers en/of leestekens. Bijvoorbeeld: "IkgaheelgraagnaarschoolopVrijdag!"

FAQ

Het toestel

Welk toestel is in het kader van de Digisprong gekozen?

De leerlingen krijgen een HP Probook 14” notebook-pc (laptop) ter beschikking.

Dit toestel heeft volgende specificaties:

  • Model: HP Probook 445 G8
  • Processor: AMD Ryzen3 5400U
  • Scherm: 14 inch, resolutie 1920x1080
  • Netwerk: Wifi 6
  • Werkgeheugen: 8 GB
  • Opslagruimte: 256 GB SSD
  • Batterij: 45 Wh—3 cell Li-ion
  • Andere: webcam
  • Besturingssysteem: Windows 11 Pro Nat. Academic
  • Software: Microsoft Office 365 (Word, Excel, Powerpoint, Outlook, Teams, ...).

Om krassen en andere schade te voorkomen, wordt een stevige beschermhoes bij het toestel geleverd. De laptop past in de beschermhoes perfect in een standaard boekentas en moet hierin vervoerd én gebruikt worden.

Is het toestel voorzien van een goede batterij?

De batterijduur is geschikt om een volledige lesdag mee te gaan.

De leerling laadt de batterij elke avond thuis op zodat de volgende lesdag kan gestart worden met een volledig opgeladen batterij.

De leerlingen zullen geen 7 of 8 lesuren continu met hun laptop werken.

Hoe verkrijgt de leerling een toestel?

De school koopt de toestellen aan en is dus eigenaar.

De ouders ontvangen in augustus een factuur om de waarborg van 125 euro te betalen.

Een gebruiksovereenkomst voor de laptop en een datum voor de ophaling van het toestel worden op voorhand digitaal naar de ouders doorgestuurd.
Bij afhaling van de laptop dienen de ouders de ondertekende gebruiksovereenkomst in.

De software

Welke software wordt aangeboden bij het toestel?

Het toestel is standaard voorzien van een ingestelde Windows-versie.

Iedere leerling krijgt een licentie voor de meest recente Microsoft Officeproducten. De school betaalt deze licentie en de leerling kan hier, zolang hij of zij aan de scholengroep verbonden is, gebruik van maken.

Volgende applicaties worden standaard op de toestellen geïnstalleerd:

  • NET Framework 3.5
  • 7-Zip
  • Adobe Acrobat Reader DC
  • Audacity
  • GeoGebra Classic
  • Google Chrome
  • Google Earth
  • Java RE x86 & x64
  • Microsoft Silverlight
  • Microsoft Teams
  • Microsoft Visual C++ Redist packages
  • Mozilla Firefox
  • Notepad++
  • Office 365
  • OneDrive (normaal built-in)
  • Paint.NET
  • Safe Exam Browser
  • TeamViewer
  • VideoLAN VLC Player
  • Senso.cloud

Verder voorziet de school een dynamisch softwarepakket dat aangepast wordt aan het leertraject van onze leerlingen. Deze toepassingen worden door onze ICT-dienst op de toestellen van de leerlingen geïnstalleerd.

Kan de software ook thuis gebruikt worden?

De leerling neemt zijn of haar laptop elke dag mee naar huis en kan uiteraard ook daar de software gebruiken voor educatieve doeleinden zolang hij of zij aan de school verbonden is en over het toestel van de school beschikt.

Wat bij problemen met de software?

Een leerling met een laptop van de school kan terecht bij de laptopbalie van de school. De leerling krijgt op dat moment een vervangtoestel mee zolang dit nodig is tot het eigen toestel hersteld of opnieuw geïnstalleerd is.
Let op: indien het toestel gereset dient te worden, is de school niet verantwoordelijk voor bestanden die de gebruiker op de harde schijf van het toestel heeft bewaard. Deze worden niet veiliggesteld en niet behouden.

Leerlingen met een eigen laptop dienen zelf een vervangtoestel te voorzien.

Moet de leerling schoolgebonden software aankopen?

De school voorziet, naast de hardware (het toestel met beschermhoes), een dynamisch softwarepakket dat we aan het leertraject van de leerling aanpassen. Alles wordt door de school aangekocht en geregeld. De leerling betaalt per schooljaar een gebruiksvergoeding.

De software wordt voorbereid en geïnstalleerd door de ICT-dienst.

Kan een leerling zelf software installeren?

Ja, de leerling kan zelf software installeren.

De service

Hoe gebeurt de levering van de laptop?

De levering wordt georganiseerd door de school. Eind augustus begin september zullen de toestellen, na het ondertekenen en indienen van de gebruiksovereenkomst, worden verdeeld. De concrete afhaaldata worden digitaal gecommuniceerd.

We voorzien documentatie voor de eerste setup van het toestel.
In Sint-Angela gebeurt deze setup in de klas tijdens de eerste lesweek. In Sint-Jozef voert de leerling de setup zelfstandig uit.

Wat valt onder de garantie?

De garantie dekt alle problemen waarbij het toestel niet goed functioneert zonder dat er externe schade aan het toestel is:

  • als een defect onder de fabrieksgarantie valt,
  • als de batterij niet meer werkt (mits test) of de (oplaad)capaciteit minder dan 70% is,
  • als het toetsenbord (gedeeltelijk) niet meer werkt (bijv. er zijn max. 3 toetsen weg of de toetsen kunnen niet meer worden ingedrukt),
  • als er geen fysieke of vochtschade aan het moederbord is (niet veroorzaakt door de gebruiker of derden),
  • als er een defect aan de SSD/HDD is bij normaal gebruik,
  • als het beeldscherm niet meer werkt (defect backlight of een elektronisch defect),
  • als het koelsysteem of de ventilator niet meer werkt,
  • als de interne kabels defect zijn,
  • als de adapter defect is (geen cosmetische schade),
  • als de hoes stuk is (de rits werkt niet of de naden zijn gescheurd).

Met "onder garantie" wordt bedoeld dat er geen herstelkost is.

Wat bij technische problemen binnen de garantie?

De leerling brengt zijn of haar toestel binnen aan de laptopbalie tijdens een pauze en ontvangt ten laatste de eerstvolgende werkdag een vervangtoestel. De reparatie wordt door de eigen ICT-dienst of de leverancier uitgevoerd conform de voorwaarden van het contract dat de school heeft afgesloten. De leerling beschikt dus op elk moment over een toestel.

Het is de leerling niet toegestaan zelf herstellingen, aanpassingen of andere onderhoudswerkzaamheden aan een toestel uit te voeren, of anderen dan de school of de leverancier daarvoor in te schakelen.

Wat bij problemen met het toestel die buiten de klassieke garantie vallen?

Bepaalde herstellingen gebeuren tegen een forfaitair bedrag van 40 euro:

  • als de schade niet onder fabrieksgarantie maar wel onder het forfait valt,
  • als er vochtschade is die door de gebruiker of derden veroorzaakt werd (bv. het morsen van vloeistoffen),
  • als het scherm door de gebruiker gebroken werd,
  • als de schermscharnieren gebroken zijn door onzorgvuldig gebruik (bv. een val,verkeerde openingshoek van het scherm,..),
  • als er valschade is die de werking of functionaliteit van het toestel verhindert,
  • als er schade is aan het moederbord (er zijn interne onderdelen afgebroken, poorten zoals USB enz.),
  • als het toestel gestolen werd met braak of onder bedreiging buiten de schoolmuren (niet door de nalatigheid van de gebruiker of derden) (mits pv van de politie),
  • als de adapter beschadigd is (bijv. de aansluiting is afgebroken, de bekabeling is beschadigd),
  • als het toetsenbord vervormd is of er meer dan 3 toetsen ontbreken, of als er tekst op de toetsen ontbreekt,
  • als een toestel met meerdere losstaande schadegevallen of defecten wordt aangemeld, zal de forfaitaire herstelprijs ook meermaals aangerekend worden.

Grotere herstellingen of schade vallen buiten garantie en niet onder een forfaitair bedrag en zijn volledig te betalen:

  • als er cosmetische schade is aan onderdelen zoals het scherm, het touchpad, de case of het toetsenbord die de werking niet in het gedrang brengen,
  • de vervanging van onderdelen zoals het scherm, het touchpad of de hoes zonder zichtbare gebreken of indien deze nog werken,
  • als er schade is die de werking van het toestel niet verhindert (bijv. deuken, krassen enz.),
  • als er stickers, lijmresten of slijtagesporen zichtbaar zijn,
  • als het toestel verloren is of gestolen werd door de nalatigheid van de gebruiker of derden of binnen de schoolmuren (zonder pv van de politie van braak of bedreiging),
  • als de adapter en/of hoes verloren is,
  • als er moedwillige schade is (bijv. er is met het toestel gegooid),
  • als de gebruiker geen toegang tot BIOS heeft met het wachtwoord, dan moet het moederbord worden vervangen,
  • als er schade is die verhaalbaar is op een eigen verzekering (bijv. familiale zekering, brandverzekering enz.).

Wat als een (mede)leerling schade aan een laptop aanbrengt?

Net zoals bij alle andere schadegevallen zal de verantwoordelijkheid bij de persoon liggen die de schade toebrengt.

Schade veroorzaakt door verwijtbare nalatigheid, opzet en bewuste roekeloosheid van de leerling komt volledig voor rekening van de leerling.

Wat bij een defect tijdens de schoolvakanties?

Bij problemen met een laptop in de vakantieperiodes neemt de gebruiker contact op met het servicepunt van Signpost. Hij of zij kan de helpdesk van Signpost tussen 9.00 uur en 17.00 uur telefonisch bereiken via het nummer +32 (0)3 327 30 75 of per mail via info@signpost.be.

Wat gebeurt er met de persoonlijke data van de leerling als het toestel wordt hersteld? Hoe werkt de back-up?

Om de schooldata veilig te bewaren, wordt alles in de cloud in OneDrive bewaard. Alle bestanden worden automatisch gesynchroniseerd. Er staat tegelijk een kopie op de harde schijf van de laptop, zodat de leerling ook steeds offline kan verder werken. De leerling hoeft deze data dus niet extra te back-uppen.

Wij leren de leerlingen om met dit systeem te werken. Bewaren ze bestanden buiten dit systeem om (persoonlijke data), dan is dit op eigen verantwoordelijkheid. Wanneer een herinstallatie nodig is, worden deze persoonlijke gegevens verwijderd.

De school is nooit verantwoordelijk voor bestanden die een leerling kwijtspeelt.

Wat bij diefstal van een laptop?

Er is een diefstalverzekering inbegrepen, louter voor diefstal buiten het schooldomein. Het moet gaan over een diefstal met braak of onder bedreiging. Ook moeten ouders over een proces-verbaal van de politie beschikken om van deze garantie te genieten. De franchise bedraagt 40 euro.

Indien er geen proces-verbaal kan worden voorgelegd, zal de restwaarde van het toestel volledig aan de gebruiker worden aangerekend.

Pedagogisch

Wat met de schermtijd?

Onze scholen kiezen bewust voor een doordachte mix van werkboeken, digitale methodes, opdrachten op papier en instructies op het bord. Afhankelijk van het beoogde doel selecteren onze teams steeds de meest aangewezen leermethode.

Wat met sociale media?

Zowel de school als de ouders moeten toezicht houden op wat de leerling op het toestel doet. Het is belangrijk dat wij onze leerlingen met sociale media leren omgaan door in dialoog grenzen af te bakenen. De richtlijnen hierover staan in het schoolreglement.
In het leslokaal beslist de leerkracht wanneer sociale media wordt ingezet. Ouders en school vormen hierin een team. Indien de ouders en/of de school probleemgedrag detecteren, wordt getracht samen tot een plan van aanpak te komen.

Wat met het gebruik van monitoringssoftware?

Tijdens de lessen kunnen de leerkrachten/toezichters monitoringssoftware gebruiken om te kunnen kijken of elke leerling in de les de laptop weldegelijk gebruikt voor de pedagogische doelen die worden nagestreefd in de les. Sommige websites, apps kunnen geblokkeerd worden door de school. Leerlingen die hun eigen toestel gebruiken, houden zich aan de dezelfde afspraken wat betreft surfgedrag naar websites. Buiten de schooluren maakt de school geen gebruik van de monitoringssoftware en respecteren we de privacy omtrent het gebruik van de laptop.

De gebruiksovereenkomst en -vergoeding

Waarvoor dient de gebruiksovereenkomst?

De leerling ontvangt een toestel van de school in bruikleen voor de tijd dat hij of zij in Sint-Angela en/of Sint-Jozef Ternat les volgt. Aangezien het toestel eigendom van de school is en blijft, dient de leerling een aantal afspraken strikt na te leven. Die afspraken zijn gebundeld in een gebruiksovereenkomst.

De gebruiksovereenkomst kan je ook op de website van de school terugvinden.

Wanneer start en eindigt de gebruiksovereenkomst?

De gebruiksovereenkomst geldt voor de duur van één schooljaar en wordt automatisch verlengd tot zolang de leerling in de Ternatse scholen Sint-Angela of Sint-Jozef ingeschreven blijft.

Hoeveel kost het om een laptop van de school te gebruiken?

De school koopt de toestellen aan.

De gebruiker verbindt zich ertoe om een gebruiksvergoeding te betalen. Die geïndexeerde vergoeding bedraagt 97 euro voor schooljaar 2024-2025. Op de normale schoolrekeningen (drie per schooljaar) zal daarvoor respectievelijk 40 euro, 35 euro en 22 euro worden aangerekend.

In die gebruiksvergoeding zijn begrepen:

  • het gebruik van een laptop, zowel op school als thuis (ook tijdens de vakanties);
  • een next business day on site dienstverlening: wanneer een toestel een mankement vertoont, zal de gebruiker zo spoedig mogelijk, in principe dezelfde dag of de daaropvolgende dag, eenzelfde vervangtoestel ter beschikking krijgen, zodat de hinder voor de gebruiker zo beperkt mogelijk is;
  • een langere garantietermijn van 4 jaar;
  • een diefstalverzekering.

Wat als er meerdere kinderen van hetzelfde gezin op school zitten?

Om elke leerling dezelfde kansen op vlak van ICT-integratie te bieden, is het nodig dat elke leerling over een eigen toestel beschikt.

Wat zijn de voordelen om te kiezen voor een toestel van de school?

Een toestel van de school zorgt voor:

  • een vlot lesverloop door gelijke toestellen met dezelfde software;
  • continuïteit, wat zeer belangrijk is bij het lesgebeuren, toetsen en examens. Bij een defect krijgt de leerling aan de laptopbalie een zelfde type toestel in bruikleen. De herstelling van zijn of haar toestel gebeurt zo snel mogelijk.
  • een service voor zowel hardware als software (installatie, onderhoud, herstelling, enz.), met zo veel mogelijk ontzorging voor de leerling en de ouders;
  • geen afgunst onder de leerlingen;
  • een correcte prijs voor het totaalpakket: businesstoestel met een uitstekende service en up-to-date software.

Is de leerling verplicht een toestel van de school te gebruiken?

Wil een leerling toch zijn of haar eigen laptop gebruiken, dan kan dat op voorwaarde dat dit toestel aan de technische vereisten voldoet (zie brochure).

Wie zijn of haar eigen laptop gebruikt, kan geen gebruik maken van de uitgebreide helpdesk bij panne en de uitgebreide garantie op hardware, moet bij defecten zelf voor herstel instaan en staat zelf in voor de installatie en het up-to-date houden van de nodige software. Breng je een eigen toestel mee, dan betaal je via de schoolrekening jaarlijks een geïndexeerde bijdrage van 20 euro voor het beheer van de Office-omgeving, alsook de nodige software en back-ups.

Zullen andere schoolkosten verminderen?

We beseffen dat de laptop een initiële meerkost is, maar we onderzoeken met onze leerkrachtenteams hoe we deze kost kunnen verlagen.

Vervangt een laptop de schoolboeken?

Neen. De leerlingen beschikken nog steeds over schoolboeken. En dat is goed ook. We streven in onze onderwijspraktijk naar een gezonde mix in het gebruik van papieren en digitale leermiddelen.

Wat als de leerling tijdens het schooljaar instroomt?

Na betaling van de waarborg, de betaling van de jaarlijkse huur en de ondertekening van de gebruiksovereenkomst, ontvangt de leerling een toestel.

Wat als de leerling de school vroegtijdig verlaat?

Bij beëindiging of onderbreking van de gebruiksovereenkomst dient de leerling zijn of haar laptop, inclusief lader en hoes geheel en zonder schade - behoudens normale slijtage - onmiddellijk aan de laptopbalie van zijn of haar school in te leveren. De leerling is zelf verantwoordelijk voor het veiligstellen van alle privébestanden die eventueel op het toestel staan.