Studierendement

Graag blijven we op de hoogte van de studieresultaten van onze oud-leerlingen. Op basis van de gedetailleerde gegevens die we ontvangen van oud-leerlingen, houden we een interne database bij. Op die manier kunnen we onze kwaliteitszorg verhogen en kunnen we soms de juiste mensen met elkaar in contact brengen (bv. werkgevers, jobstudenten …).

Tegelijk worden de studieresultaten van onze leerlingen ook opgevolgd door het Departement Onderwijs. Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs, kijkt men naar het studierendement.

Dat studierendement wordt uitgedrukt in percentages en duidt op de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Een gemiddeld studierendement van 68 procent betekent bijvoorbeeld dat de studenten van een bepaalde secundaire studierichting samen geslaagd zijn voor 68 procent van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddelde studierendement, hoe beter de studenten uit een specifieke secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bacheloropleiding.

Elk jaar publiceert het Ministerie voor Onderwijs en Vorming die cijfers voor Vlaanderen. Hoe hoger het gemiddelde studierendement is, hoe beter studenten uit het secundair onderwijs scoren in een bepaalde bacheloropleiding.

Als je hier klikt, dan zie je de tabellen met de cijfers van onze leerlingen die afstudeerden tussen 2012-2013 en 2017-2018, alsook de cijfers voor Vlaanderen. In het eerste tabblad vind je een algemeen overzicht van de participatiegraad van onze leerlingen. In de volgende tabbladen volgen per afstudeerrichting in onze school de participatiegraad en het studierendement voor alle richtingen in het hoger onderwijs die onze leerlingen zijn gaan volgen en dat in vergelijking met alle leerlingen in Vlaanderen.

De volledige databank voor Vlaanderen, dus ook nog voor andere studierichtingen, vind je op www.onderwijskiezer.be onder de rubriek studierendement.